Patologisk

Idag var en bra dag. Jag har haft energi och pysslat med lite allt möjligt. Målat, stickat, lyssnat på musik, såg en dokumentär, sprungit i skogen och kört med hästen. Såhär vill jag att varje dag ska kännas. Alldeles lagom med energi. Nu är jag taggad att ringa jobbet imorgon och planera min comeback.
 
En sak som har oroat mig nu på eftermiddagen var att svaret från EEG undersökningen. Det står nu i min journal och jag har försökt tyda svaret men jag blir inte så klok på det. Det medicinska språket är bra klurigt. Men en sak förstår jag och det är  "Patologiskt EEG". Det gick med andra ord inte helt bra.. Jag är så rädd att det ska vara demens det handlar om eftersom den sjukdomen går i släkten. Men jag är för tusan bara 25 år. Inte börjar det så tidigt?... nu jag är jätterädd. 
Nu har jag googlat runt för jag blev så uppstressad. Det finns så mycket man kan göra för att motverka sjukdomen så det känns lite bättre i alla fall. Motionera gör jag varje dag minst 30 minuter. Det är bra. Meditera ska jag arbeta in som en rutin varje dag. Yoga är jättebra. Lära sig någonting nytt är väldigt bra, hjärngympa som suduko är toppen.

Nu hittade jag denna artikel... inte bra.
 http://www.dn.se/nyheter/sverige/unga-demenssjuka-far-ofta-fel-diagnos-sa-kanner-du-igen-symptomen/

Om tre dagar ska jag träffa min läkare. Tre dagar ska jag gå och mala detta i huvudet...
 
 
Mat som är bra för minnet

Gröna bladgrönsaker: De ger dig massor med B-vitamin som är bra för hjärnfunktionen.
Nötter: En jättebra källa till vitamin E, som visat sig bromsa minnesförluster hos äldre.
Avokado: Massor av nyttiga fetter som ger ett bättre blodflöde, som i sin tur ger en frisk hjärna.
Fullkorn: Havregryn, fullkornsbröd och råris är bra för ett friskt hjärta - och är hjärtat friskt är hjärnan det också.

Se till att alltid ha hemma (och förstås även äta):
Avokado
Bananer
Broccoli
Brysselkål
Bönor
Frisésallat
Fullkornsbröd
Grönkål
Havregryn
Hummus
Huvudsallat
Kikärtor
Mâchésallat
Mandelmjölk
Mangold
Mörk choklad
Nässlor
Nötter
Olivolja
Rismjölk
Rucola
Råris
Spenat
 
Allmänt | |
Upp