Strategier

Jag har läst lite KBT. Om negativa automatiska tankar och hur man bli av med dom.
Dom tar upp 5 olika strategier som jag tänkte sammanfatta lite kort:
 
1. Undersök bevisen
Man måste erkänna för sig själv att tankarna inte är grundade i fakta utan är mer som gissningar och hypoteser. Det finns många frågor man måste ställa sig.
Vad är de som får dig att ro att dina negativa automatiska tankar ska inträffa?
Drar du några förhastade slutsatser?
Vad talar emot din negativa automatiska tanke?
Vilka erfarenheter har du?
Har det du fruktar hänt tidigare?
Händer de alltid?
Finns det några skillnader mellan dessa två tillfällen?
Finns de andra sätt att se på situationen?
Vad är det värsta som kan hända?
 
2. Nyansera ditt tänkande
Man måste fråga sig själv om man tänker i termer av "antingen-eller", "allt-eller-inget" eller "svart-eller-vitt". Inte ser alltting som misslyckanden utan tänka att vissa saker gjorde jag bra.
 
3. Definera begrepp
Fundera över hur du definierar begreppen i dina negativa automatiska tankar. Vad menar du egentligen med de ord du använder dig av? Det kan vara begrepp som : Tönt, idiot, dum, kass osv. 
 
4. Ta någon annans perspekiv
Hur skulle du säga till en vän eller familjemedlem som befann sig i samma situation som du själv? Det är oftast mycket lättare att ifrågasätta någon annans ångestfyllda tankar. Ett bra sätt att hantera dina egna negaiva automatiska tankar kan därför vara att försöka få lite distans till situationen genom att ta någon annans perspektiv. 
 
5. Värsta scenariot
Vad är det värsta som kan hända? Än sen då?
Skulle det verkligen vara så hemskt som jag föreställer mig?
Även om det allra värsta faktiskt inträffar kommer du säkert att många gånger inse at det inte är hela världen. (Tvivlar på det) Du kommer kunna handskas med situationen och obehaget kommer gå över...
 
Upp